روستای سرآب بیز


 

تصاویر بیشتر در ادامه ی مطلب...


ادامه مطلب
نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:شهرستان باشت,روستای سرآب بیز,امامزاده سید محمد,اسماعیل گشتاسب, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: شنبه 15 آذر 1393برچسب:ستاد دهه فجر،کمیته فرهنگی هنری،اسماعیل گشتاسب, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مسئول طرح و برنامه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مردم، احزاب، نهادها و تشکل‌های این استان با ارسال بیانیه، برای حضور پرشور در راهپیمایی روز جهانی قدس اعلام آمادگی کردند.

اسماعیل گشتاسب عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار داشت: راهپیمایی امسال روز جهانی قدس به‌خاطر حرکت‌ها و خیزش‌های اسلامی منطقه از حساسیت بالایی برخوردار است که امیدواریم با حضور پر رنگ مردم در این راهپیمایی، سران استکبار بار دیگر متوجه شوند که ملت‌های بیدار دنیا حامی و پشتیبان مردم مظلوم و آرمانی فلسطین هستند.
مسئول طرح و برنامه شورای هماهنگی تبلیغات کهگیلویه و بویراحمد افزود: اکثر احزاب، نهادها و تشکل‌های فعال در این استان با اعلام آمادگی برای حضور در تظاهرات روز قدس، از عموم مردم برای شرکت در این راهپیمایی دعوت کردند.
وی بیان داشت: امسال در کهگیلویه و بویراحمد در طول مسیر راهپیمایی مردم، جشنواره هنرهای تجسمی توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد این استان از مصلی امام خمینی شهر یاسوج تا مسجد صاحب‌الزمان این شهر به طول 500 متر با موضوع روز قدس برگزار می‌شود.
گشتاسب، با بیان این‌که مردم کهگیلویه و بویراحمد بعد از حضور در راهپیمایی روز قدس، نماز عبادی...


ادامه مطلب
نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: پنج شنبه 24 ارديبهشت 1393برچسب:روز جهانی قدس،فلسطین،اسرائیل،راهپیمایی, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


قبرهای بیت‌المقدسی در باشت گورستانی است در روستای سرابیز که می‌تواند برای باستان‌شناسان سوژه‌ای جالب برای پی‌گیری باشد.

بیت‌‏المقدس یا قدس شریف، سرزمینى است که در بین سه دین از ادیان بزرگ الهی یعنى اسلام، مسیحیت و یهودیت اهمیت بسیار زیادى دارد و مقدس شمرده مى‏شود.

 این قبرستان تاریخی در روستای سرآببیز شهرستان باشت است.

در روستای سرابیز از توابع شهرستان باشت از استان کهگیلویه و بویراحمد قبرهایی موجود است که شکل آن‌ها همانند سایر قبور در این روستا نبوده و بنا به گفته مردم این روستا این قبرها به گورستان بیت‌المقدسی مشهور است و با بنا به گفته همین مردم، بازگشت زمانی آن به تاریخی برمی‌گردد که بیت‌المقدس قبله اول مسلمین جهان بوده و این نشان می‌دهد که در آن زمان نیز انسان‌هایی در این خطه از سرزمین زندگی می‌کردند که معتقد به یگانگی خدا بودند.

 


اهالی این روستا بر این اعتقادند که این گورستان واقع در پشت امامزاده سید محمد(ع) از جمله آثار نادری است که در این استان وجود دارد اما به علت کم توجهی و غفلت تاکنون شناسایی نشده و به دلیل حراست نشدن روز به روز به دلیل ساخت و سازهای مختلف در آن منطقه موجبات تخریب آن فراهم می‌شود.

 سید حبیب خاتمی یکی از اهالی این منطقه است که با اعتقادی راسخ بر گفته‌های خود اعلام می‌دارد این منطقه در گذشته میزبان مردمانی خداپرست بوده و این مطلب را قبرستان موجود در این منطقه گواهی می‌دهد.

 خاتمی افزود: این قبرها بر خلاف جهت قبرهای امروزی ما مسلمانان رو به بیت‌المقدس هستند اگر چه با بی‌توجهی و عدم پیگیری بسیاری از آنان تخریب شده اما هنوز هم تعداد زیادی از آنها قابل شناسایی است.

 

سید فاخر مطهری دیگر فرد ساکن این روستا است که در ارتباط با این موضوع با یقین صحبت کرده و اظهار می‌‌دارد این قبرستان که بسیار وسیع است تا 10 سال گذشته به خوبی آشکار بوده اما به دلیل فرسایش خاک و ساخت و سازهای امامزاده سید محمد واقع در این روستا بسیاری از آنها در زیر خاک مدفون شده و با این وجود در صورت نیاز با یک کنده‌کاری کوچک به راحتی می‌توان این موضوع را اثبات کرد.

وی در ادامه گفت: نوع قرار گرفتن سنگ بر روی قبور نیز از دیگر نشانه‌های کهن بودن این قبرستان است.

 اهالی این روستا معتقدند برخی از این قبرها بر اثر بی‌توجهی زیر ساختمان‌های تازه تأسیس قرار گرفته‌اند و در صورت پیگیری حتی حاضر به تخریب ساختمان‌ها هستند.

شهرستان باشت با قدمتی به پهنای تاریخ شهری است که تاج کهنی را بر سر دارد و حال باید سراغ دلایلی برای مخاطبان برویم که به اثبات برسانیم تاریخ باشت مربوط به هزاران سال پیش است زمانی که نه ما و نه اجداد ما نبوده و این را زمین گواهی می‌دهد چرا که علاوه بر این قبرها مکانی به نام آتشکده نیز در این روستا وجود داشته که بر اثر غفلت تنها نامی از آن باقی مانده است.

توجه مسئولان می‌تواند این مکان را از تخریب نجات دهد.

نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: دو شنبه 12 اسفند 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 مهر 1392برچسب:عکس,منظره ,اسماعیل گشتاسب,روستای سرآب بیز, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

                        

نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

 

 

 

تصاویر بیشتر در ادامه ی مطلب...


ادامه مطلب
نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: چهار شنبه 20 شهريور 1392برچسب:شهرستان باشت ,روستای سرآب بیز,چشمه,اسماعیل گشتاسب, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 گلدسته های برافراشته در دل آسمان چشم نوازتر از دیگر مناظر چشم نواز بهاری روستای (سرابیز) چشم هر گردشگری را در شهرستان باشت محو تماشا می کند.

 در استان کهگیلویه وبویراحمد و در مسیر بابامیدان به گچساران و نرسیده به شهرستان باشت جاده ای فرعی شما را به سمت روستای سرابیز هدایت می کند. این روستا که از توابع شهرستان گچساران به حساب می آید با جمعیتی نزدیک به 700 نفر از روستا های بزرگ منطقه به حساب می آید ساکنین این روستا که همگی از سادات می باشند در گرد امام زاده سید محمد (ع) سکنی گزیده اند.

گلدسته ی برافراشته در دل آسمان چشم نوازتر از دیگر مناظر چشم نواز بهاری روستای (سرابیز) چشم هر گردشگری را در شهرستان باشت محو تماشا می کند.

وجود آستانه مقدس امامزاده سید محمد (ع) چون نگینی معنوی در بالادست روستای سیاحتی زیارتی سرابیز زمینه سیاحت معنوی شمار زیادی از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را فراهم کرده است.

اینجا جایی است که دل های عاشق را برسجاده وصل می نشاند و خوان قنوت را می گشاید و بهار نیایش و بندگی را بهاری تر از بهار طبیعت مفرح این مکان به هر طالب معرفتی عرضه می کند.

اینجا متبرک به سلاله ی پاکی از نوادگان امام زین العابدین(ع) است و زیارت این حرم مطهر جایی که سادات و پیکر شهدای مطهری در کنار آن آرمیده است، دل هر عاشقی را به حریم کوی دوست و روضه ی وصل رهنمون می کند.

در ورودی روستا سرابیز که منقوش از جلوه های رنگارنگ بهاری است، خالق خلقت تابلویی از زیباترین تصویر بدیع طبیعت را عرضه قدم و نگاه هر تازه واردی کرده است.

زلال جاری آب در حالی که گلهای سفید روییده در آب زیبایی کم نظیر سیمای آبی این چشمه برم نسبتا طولانی را تکمیل نموده است، منظره ای مفرح را خلق کرده که در کمتر جایی دیگری می توان یافت.

اینجا زیبایی گلدسته های تماشایی امام زاده محمد(ع) در کنار تک درخت بلوط و حریر سبزفام و با نشاط پوشیده از گل وگیاه بر دامن دشت و دمن و سیمای این روستا، ترسیم زیباترین منظره بدیع خلقت است.

جوشش چشمه های آب زلال کمی پایین تر از حرم مطهر در حالی که تا چشم کار می کند زمین، دشت و کوه پوشیده از سبزه، باغ ، جنگل بلوط و دیگر مواهب طبیعی دیدنی است، خلق تماشایی ترین جلوه ی سحرآمیز بهاری است.

رستن گیاه خوش خوراک (بکلو) بر بهانه سفر سیاحتی و زیاتی به امامزاده سیده محمد(ع) افزوده است و این روزها تعداد کسانی که از دیگر شهرهای استان در محدوده چشمه های آب این روستا سرگرم چیدن این گیاه هستند، کم نیست.

وجود منطقه سیاحتی تفریحی (کلگله امیرشیخی) دربالادست حرم مطهر امامزاده سید محمد براهمیت و رونق تفرج به این منطقه گردشگری بکر افزوده است.

قرارگرفتن این سیاحتگاه طبیعی در دامنه ی کوه (خامی) ،جود چشمه های آب ، طبیعت مفرح و جنگل بلوط با چشم انداز جذاب تپه های یکپارچه سبز از گل و گیاه و کوه های مشرف براین منطقه بر رونق گشت وگذار گردشگران در ایام نورز در این منطقه را رونق بخشیده است.

روستای سراب بیز تنها یک روستای زیارتی نیست، بلکه به لحاظ وجود چشمه پرآب در سالهای پربارش و زمینهای مستعد یکی از مناطق کشاورزی شهرستان باشت نیز محسوب می شود.

در وضعیت کلی این امامزاده، محل زیارتگاه پاکدلان و عاشقان بسیاری است که از گوشه و کنار این مناطق (گچساران، نورآباد، باشت، یاسوج، دهدشت ....) به زیارت مرقد مطهرش می آیند و گاه شبانه روز را در این مکان مقدس بیتونه می کنند.

حرم مطهر امام زاده سید محمد (ع) پدر امامزاده (شاه زین الدین علی(ع)) در 7 کیلومتری باشت واقع شده است.

 

 

 

 

نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: سه شنبه 19 شهريور 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 13 14 15 16 17 ... 18 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , sarabiz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com